Είναι η ώρα να αρχίζουμε να καταρρίπτουμε τους μύθους που κυκλοφορούν απαντώντας με τα πραγματικά και αυθεντικά στοιχεία.
Η βιωσιμότητα είναι ασφαλώς ένα πολυσυζητημένο θέμα, το οποίο λαμβάνουν πλέον σοβαρά υπόψη τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επιχειρήσεις. Όμως, πριν κανείς αλλάξει τον τρόπο ζωής του σε πιο βιώσιμο, ακούει γύρω του πολλές ψευδείς πληροφορίες.
1ος μύθος: Τα είδη «πολυτελείας» δεν είναι βιώσιμες αγορές
Ίσως να υπάρχει η αντίληψη ότι οι μάρκες πολυτελείας και τα προϊόντα τους δίνουν προτεραιότητα στη λάμψη και όχι στην ηθική ή στις πράσινες αξίες. Είναι κατανοητή αυτή η σκέψη, αφού πράγματι πολλές τέτοιες εταιρείες δεν μπορούν να αποδείξουν ότι λαμβάνουν υπόψη τους το περιβάλλον.
Ή ίσως να νιώθουμε ότι τα πιο ακριβά αγαθά δεν «βγάζουν τα λεφτά τους» και γρήγορα μπαίνουν στην κατηγορία της διακόσμησης.
Όμως, ακριβώς λόγω της οικονομικής τους δύναμης, οι εταιρείες πολυτελείας υπόκεινται πολλές φορές σε αυστηρότερο έλεγχο για τον τρόπο παραγωγής και τις συνθήκες, προσλαμβάνοντας συχνά τοπικούς εξειδικευμένους εργάτες για να διασφαλίσουν την σωστή παραγωγή.
Επιπλέον, πολλά από αυτά τα προϊόντα διαρκούν για πολλές δεκαετίες και γι’ αυτό ακριβώς είναι βιώσιμα. Είναι ακριβώς η αντίθετη νοοτροπία του «χρησιμοποιώ και μετά πετάω» που συχνά συναντάμε σε εταιρείες με οικονομικές τιμές.
2ος μύθος: Η αντιστάθμιση του άνθρακα είναι ένας σπουδαίος τρόπος να πολεμήσουμε την κλιματική αλλαγή
Στην αντιστάθμιση του άνθρακα ουσιαστικά προσπαθούμε να εξισορροπήσουμε τις ποσότητες που απελευθερώνουμε στην ατμόσφαιρα με το ποσοστό που μπορεί να απορροφήσει ο πλανήτης μας.
Απαιτεί συνήθως τη χρηματοδότηση ή τη συνεισφορά σε προγράμματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή δενδροφυτεύσεις. Αν μπορεί μια εταιρία να επιδοτήσει αρκετά, τότε μπορεί να πάρει και την αντίστοιχη ταμπέλα (carbon-neutral).
Ωστόσο, ένα από τα θεμελιώδη προβλήματα με αυτή την πρακτική είναι ότι κινείται με τη μορφή κουπονιών, τα οποία πληρώνονται και δεν φτάνει στη ρίζα του προβλήματος, δηλαδή στην εξαρχής μείωση των εκπομπών.
Με λίγα λόγια, αν μια εταιρεία έχει αρκετά χρήματα να διαθέσει, απλώς αγοράζει τον τίτλο του βιώσιμου και δεν βοηθά ιδιαίτερα στην καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η πραγματική βιωσιμότητα είναι η πρόληψη.
3ος μύθος: Η βιωσιμότητα είναι πολύ ακριβή
Η τιμή παίζει έναν κρίσιμο ρόλο στην κατανάλωσή μας. Πράγματι, η αγορά βιώσιμων προϊόντων και η υιοθέτηση ενός οικολογικότερου τρόπου ζωής έχουν ένα ελαφρώς υψηλότερο κόστος, επειδή εξ ορισμού η παραγωγή οικολογικών, ποιοτικών προϊόντων είναι συνήθως πιο κοστοβόρα.
Όμως, τα περισσότερα από αυτά μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν και διαρκούν πολύ περισσότερο. Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό εταιριών δεν προσφέρουν πλέον τις πλαστικές, συνηθισμένες συσκευασίες και έτσι σε ορισμένες περιπτώσεις, η τιμή μειώνεται.
4ος μύθος: Ανακυκλώνοντας εντατικά επιλύουν την πλαστική ρύπανση
Ναι, η ανακύκλωση είναι βασικό βήμα προς τη μείωση του πλαστικού στη φύση. Όμως δεν φτάνει στη ρίζα του προβλήματος.
Για να γίνει αυτό, πρέπει να μειώσουμε τη χρήση του όσο περισσότερο μπορούμε. Και όταν χρησιμοποιούμε πλαστικό, είναι καλύτερα να είναι επαναχρησιμοποιούμενο και η ανακύκλωση να είναι η τελευταία μας λύση.
Επίσης, μια ενοχλητική αλήθεια είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό πλαστικό δεν μπορεί να ανακυκλωθεί ή αρκετές χώρες δεν μπαίνουν σε αυτό τον κόπο.
Και αυτό που ανακυκλώνεται απαιτεί συχνά μεγάλη δαπάνη ενέργειας για να λιώσει και να γίνει και πάλι κατάλληλη για χρήση. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι θα σταματήσουμε να ανακυκλώνουμε.
5ος μύθος: Οι επιλογές ενός ανθρώπου δεν μπορούν να κάνουν τη διαφορά
Φανταστείτε αν όλοι οι πολίτες του κόσμου, ή έστω μόνο όλοι οι Ευρωπαίοι, ένιωθαν έτσι και δεν έκαναν καμία προσπάθεια. Θα ήταν καταστροφικό.
Όλοι παίζουμε έναν ρόλο στο δρόμο προς την προστασία του περιβάλλοντος και του πλανήτη. Άλλωστε, όλοι στον ίδιο πλανήτη ζούμε.
Και αυτό το ταξίδι ξεκινά από πολύ μικρή ηλικία, οπότε αν για παράδειγμα αποκτήσετε παιδιά, είναι σημαντικό να εμπνεύσετε την αλλαγή και σε εκείνα. Με αυτό τον τρόπο δεν είναι οι επιλογές ενός ανθρώπου μόνο, αλλά όλο και περισσότερων αλυσιδωτά.
Πηγή δημοσίευσης: enallaktikidrasi.com
GIPHY App Key not set. Please check settings